Onze andere avonturen in Australie - Reisverslag uit Corryong, Australië van Paulien en Jasper - WaarBenJij.nu Onze andere avonturen in Australie - Reisverslag uit Corryong, Australië van Paulien en Jasper - WaarBenJij.nu

Onze andere avonturen in Australie

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien en Jasper

10 Maart 2014 | Australië, Corryong

Trouwe volgers,

Wat geweldig dat jullie dit verslag allemaal weer lezen en ik zou zeggen ga er even lekker voor zitten want ik ben eindelijk weer in de mogelijkheid om te typen op een toetsenbord en daardoor kan ik nu eindelijk onze blog bijwerken, omdat we ontzettend veel hebben meegemaakt in de afgelopen vijf week! Dus oma en beppe pak een bakkie koffie dr bij en amuseer je en natuurlijk voor iedereen die dit leest.

Waar zou ik beginnen. We zijn gebleven bij het laatste verslag in Adelong op de koeien boerderij. Hebben daar een leuke tijd gehad en een soort van eigen opa en oma gehad voor de dikke twee week dat we daar waren. Ik zal proberen een foto van ze erop te zetten. We hebben onze laatste avond bij ze gegeten en ze heeft me recepten gegeven van haar heerlijke kokosnoot koekjes die verrukkelijk zijn. Over koken en bakken later meer. We besloten om de great ocean road te gaan doen voordat we naar onze nieuwe boerderij zouden gaan. Even een weekje vrij leek ons een goed idee en de great ocean road was in de buurt van Melbourne. Wat het toeval liet zijn dat onze vriendin Isa Veenstra daar net was aangekomen vanuit Nieuw Zeeland. Dus wij onderweg opgebeld en ja Isa was er en kwam misschien met ons mee om de great ocean road te doen. In Melbourne behoorlijk stressvol om daar rond te rijden met je auto. Er zijn trams en zoveel stoplichten, mensen, flitpalen en noem maar op. Af en toe wat geschreeuw in de auto kon helaas niet uitblijven, maar och voor je vriendin heb je het over. Isa ontmoet gekletst en ze besloot mee te gaan! Wat geweldig om elkaar te zien in een land als dit en deze ervaring met elkaar te delen.

We besloten zo snel mogelijk weg te gaan uit de grote stad en op naar de kust. Overnacht op een prima camping het werd laat omdat we zoveel te bespreken hadden. We waren zo blij dat we onze verhalen met elkaar konden delen en het voldoende alsof we thuis waren en we alles vertelden wat we hadden meegemaakt. Een mooie avond. De volgende dag vertrokken we om wat werk te zoeken voor Isa en aan de start te verschijnen van de great ocean road. Het is maar ongeveer 120 km als ik het goed heb maar je hebt echt de tijd nodig om van deze prachtige route te genieten. We kwamen er al snel achter dat we konden overnachten op graits campings en dat komt ons natuurlijk goed uit, maar eerst hebben we gezellig koffie gedronken in een gezellig restaurantje. We hebben rond gereden en zijn elke avond naar mooie campings gegaan. De eerste was in het bos en erg gezellig. Toen een prachtige strand camping echt vlakbij de zee. Gevolgd door een andere camping in het bos waar we drie nachten hebben gestaan. Het was behoorlijk koud de laatste nachten, omdat we hoog in de bergen zaten. We hebben de 12 apostels gezien en die waren adembenemend mooi. Watervallen waren er en de uitzichten waren prachtig! We hebben enorm genoten en Isa vond een baantje in een motel om schoon te maken om wat geld te verdienen. Uiteindelijk hebben we 5 a 6 dagen samen gereisd en toen zijn wij verder gegaan naar ons nieuwe avontuur......... de geitenboerderij.

Het was ongeveer vier uurtjes rijden naar Emu Creek waar de boerderij zich bevindt. Aangekomen ontmoeten we Peter en Brenda de eigenaren en een paar chinezen en jappaners. Wij dachten wat is hier aan de hand? Het bleek dat ze mensen in hun huis hebben die op vakantie zijn, zodat deze mensen kunnen zien hoe het werkt op een boerderij in Australie. Ook waren er twee meisjes die leerden om dierenarts te worden en was er nog een andere helper net zoals ons. Ze hadden dit niet aan ons verteld, maar goed des te meer zielen des te meer vreugd zo is het toch! Dus om zes uur de vuurdoop. 150 geiten moeten gevoerd worden twee keer per dag. We hebben 34 kleine geitjes de fles gegeven, water gegeven en ander voedsel aan de geiten gevoerd. Ze hebben ook wat schapen en twee kleine pony's. De ene bruine lijkt precies op onze kleine pony (Betsie) die wij als gezelschapspaard voor Bonte hebben. Erg leuk om te zien. We kwamen al snel in de voer routine terecht en het ging allemaal erg goed met het werk. We kregen er veel energie van om met de geiten te werken. Ze zijn ondeugend en brutaal, ontsnappen vaak en zijn geweldig slim en grappig.

Elke avond kregen we heerlijk te eten nadat we alle geiten hadden gevoerd, meestal laat rond negen uur half tien maar dat maakt niet uit je komt snel genoeg in de routine terecht. Brenda was een geweldige kok en maakte heerlijke gerechten. Aardappeltjes uit de oven, drie soorten groente, vlees allerlei soorten en altijd een toetje! Ze heeft ons ontzettend veel geleerd over koken en bakken. Ik heb geleerd om heerlijke australische koekjes te maken en enrom veel cakes gemaakt en een speciale australische taart die heerlijk was. Wanneer het mogelijk is de ingredienten mee te nemen naar Nederland maak ik deze ANZAC koekjes zoals ze heten hier voor jullie! Smullen wordt dat! Hoe dan ook we warden soms een beetje geleefd door het werk en de routine en werkten zeven dagen per week ongeveer 8 uur a 10 uur per dag. Doordat er allemaal bezoekers kwamen hebben we veel schoongemaakt tussendoor en Jasper heeft heel veel werk gedaan in de tuin voor ze. We kregen veel waardering voor het werk dat we deden en dat is soms eigenlijk nog meer waard dan geld kun je wel stellen. Het is ontzettend fijn wanneer mensen blij zijn met wat je voor ze doet. Jasper heeft de hele groente tuin omgespit en alles opnieuw ingezaaid. Een hele grote klus waar die lang mee bezig is geweest, maar hier juist nog meer energie van kreeg. We vinden het allebei enorm leuk om te werken op boerderijen en al helemaal met dieren. We hebben er zeep gemaakt en gezien hoe Peter kaas maakt ontzettend interessant en we doen allerlei nieuwe ideeen over wat je kunt doen met geitenmelk. We gaan zeker een bezoekje brengen aan de geitenboerderij in Pieterburen wanneer we terug zijn.

Nadat deze twee week voorbij was gevlogen voor we het erg hadden zaten we in de auto naar ons andere adres. Dat was richting Corryong ongeveer vijf uur rijden. Een vrouw alleen die werkt met demente ouderen en op een prachtige plek leeft. We kwamen eraan en het leek op een camping in de natuur. Ongelofelijk rustig en een super mooie rivier aan de zijkant van haar land. Ze had meerder huisjes die ze als vakantiewoningen verhuurd en aan mensen die jagen op herten. Zelf was ze ook een jaagster en ze heeft ons daar veel over verteld. Ze had twee paarden en een paard heb ik elke dag wat werk mee gedaan. Het andere paard hebben we twee keer mee gereden voor de kar. Wat erg leuk was. Ze heeft ons meegenomen in de bossen met haar 4wiel drive auto. Een berg was zo stijl dat we er bijna niet op konden komen en de auto gleed terug. De handrem deed het niet en we raakten bijna van de weg af... gelukkig wist ze hoe de auto weer verder kon. In de eerste versnelling en hup a kee die berg op! Wat aan avontuur weer we dachten even dat we het niet zouden overleven. Toen in de bergen hebben we de hoogste berg van Australie gezien en bramen geplukt. Het was erg leuk en het is prachtig daar. Groene bomen en ontzettend mooi bos. Bijna elke avond gingen we wandelen in het donker om wilde dieren te spotten. Kangaroes zagen we bijna altijd en herten hebben we alleen gehoord. Het was avontuurlijk en leuk. Natuurlijk moest er ook gewerkt worden vier tot zes uur per dag en dat deden we in haar tuin waar veel bomen waren die we moesten snoeien. Jasper en ik wisten er eerst niks van hoe dat werkt, maar ze heeft het ons geleerd en we zijn blij dat we hier nu ook weer wat meer van weten. We hebben ook haar veranda geverfd en verder eigenlijk alleen tuin onderhoudt gedaan elke dag. Ze had een ontzettend lieve hond Miss Hooker die het geweldig vond om met ons te zwemmen in de rivier. Een nacht hebben we in onze tent geslapen en lach de hond in onze voortent. Was echt heel erg schattig en lief. Ze bleef tot we wakker warden en lag zelf ook te snurken.

Na deze twee week zijn we terug gegaan naar Central Tilba de plek waar we al eerder waren. We kunnen ontzettend goed met deze vrouw overweg en we hebben nog steeds als hoofdtaak paardrijden. Vanmorgen hebben Jasper en ik weer samen gereden en daar weer erg van genoten! Verder zijn we in de tuin bezig en is het fijn om terug te zijn. Het is hier nog steeds ontzettend mooi weer en tussen de 22 en 27 graden schat ik zo in. We vermaken ons nog prima en verblijven hier de komende vier weken om op haar boerderij te passen wanneer ze straks op vakantie gaat.

Ik denk dat dit het zo ongeveer was wat ik iedereen graag wou vertellen en Jasper natuurlijk ook. Het zullen nu wel saaie verslagen worden met wienig spectaculair nieuws, maar dat maakt niet uit het leven blijft hier een groot avontuur met geweldige belevenissen.

En ik beloof jullie allemaal tot snel een nieuw verslagje

• 10 Maart 2014 - 08:10

Lia Kramer:

Opnieuw weer en leuk verslag om te lezen! Jullie vermaken je wel, zo te lezen. Hier wordt het ook a een beetje lente.... maar de 25 g. worden nog niet bereikt! Geniet ervan Gr. vanuit een zonnig Ezinge.

• 10 Maart 2014 - 08:25

Anja:

Geweldig, wat een bijzonder leven leven jullie nu.
    Dat we nog veel van jullie mooie tijd mogen vernemen.
    Veel plezier verder

• 10 Maart 2014 - 10:02

Jeroen Engberts:

Wauw, wat een enthousiast verhaal! Dat vrolijkt je helemaal op, zo op de maandagochtend. Het klinkt allemaal echt geweldig leuk. Veel plezier verder!

• 10 Maart 2014 - 12:24

Kitty Bouma :

wat prachtig jullie verslag weer te lezen.spannend wat jullie allemaal beleven. de mooie natuur in australie,van veraf mee te genieten. Veel plezier verder.Groeten uit dokkum ,wij hebben hier mooi voorjaarsweer.

• 10 Maart 2014 - 14:01

Iede En Gineke :

hallo jasper en paulien
    wat weer een mooi verslag we genieten elke keer een beetje met jullie mee ,wat weer een belevenissen
    fantastisch , geniet maar met volle teugen want de tijd gaat snel ,pas goed op elkaar en hopenlijk tot gauw xx iede en gineke

• 10 Maart 2014 - 14:47

Ria Staal - Van Wijk:

Geweldige belevenissen,erg leuk om te lezen en weer wat van jullie te horen.We hebben hier ook prachtig voorjaars weer,kunnen lekker buiten bezig zijn net als jullie.Wij wensen jullie nog een fijne tijd daar ginder,en krijgen daar vast meer over te lezen.Groetjes van ons uit Vierhuizen.