Agnes Water - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Paulien en Jasper - WaarBenJij.nu Agnes Water - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Paulien en Jasper - WaarBenJij.nu

Agnes Water

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Paulien en Jasper

19 Oktober 2013 | Australië, Agnes Water

Sinds maandag jongstleden verblijven we in het plaatsje Agnes Water. We zijn er samen met Ite met een gehuurde auto van ''east coast car rentals'' naar toe gereden met als hoofddoel het uitstapje naar Lady Musgrave (zie vorige verslag).

Toen we aankwamen in Agnes Water moesten we op zoek naar een overnachtingsplek. We kwamen uiteindelijk terecht bij Southern Cross backpackers. Het ligt iets buiten het dorp, maar zo nu en dan gaat er een shuttle bus. We zijn ook al eens naar beneden gelopen, maar het is best een lange wandeltocht, zeker met de brandende zon op je hoofd.

De eerste twee nachten op Southern Cross verbleven we met Ite in een soort chalet. Toen Ite afgelopen woensdag terugging naar Brisbane zijn we naar de camping verhuisd, want Southern Cross biedt ook plek voor kampeerders.

Naast ons uitstapje naar Lady Musgrave hebben we eigenlijk niet zoveel bijzonders gedaan. Het grootste deel van de dag liggen we op het strand. De eerste dag overigens al goed verbrand (gamba-rood). De zon schijnt hier echt veel feller dan in Nederland. Natuurlijk weet je dit van tevoren, we hebben factor 50 meegenomen, maar je kunt je haast niet voorstellen hoe snel je hier verbrandt. We hebben nu een hele goede Australische zonnebrandcreme en daarnaast ook een soort surfshirt gekocht en een hoed is ook heel belangrijk. De zon komt daarnaast heel vroeg op, zorgt ervoor dat het heel warm wordt rond het middaguur (rond de 30 graden), maar rond zes uur is hij weer weg en dan koelt het behoorlijk af.

Ongetwijfeld is het klimaat ook de reden dat iedereen hier zo tjall is. De mensen hier zijn over het algemeen niet alleen vriendelijk, maar ook zeer behulpzaam. Het is niet ongebruikelijk om aan een wildvreemde te vragen OI MATE HOW ARE YOU? om vervolgens een praatje te maken. Wat die behulpzaamheid betreft, als je over straat loopt met een kaart dan schiet je binnen no time iemand te hulp om je de weg te wijzen.

Afgelopen vrijdag hebben we onze eerste surflessen gehad. Het was WOW AWESOME! Zie ook de foto's! We hebben gesurfd bij reef 2 beach. Voor maar 17 dollar per persoon hebben we 3 uur in het water gelegen. De timing is het belangrijkste, je moet op het juiste moment de golf weten te pakken, want alleen dan kun je genoeg snelheid maken om uiteindelijk daadwerkelijk op de plank te gaan staan. De volgende dag hadden we behoorlijke spierpijn van het peddelen, maar we gaan dit zeker nog wel een paar keer doen later deze reis. Voorlopig echter niet want Agnes Water is eigenlijk de laatste surfplek als je naar het noorden reist. Het great barrier reef zorgt ervoor dat de golfen worden afgebroken. Aangezien wij richting het noorden reizen zullen we voorlopig niet meer surfen.

Wat onze reisrichting betreft gaan we tegen de stroom in. We merken dat eigenlijk iedereen van Cairns naar het zuiden trekt, omdat het steeds warmer wordt in het noorden en straks zal daar in de Australische zomer ontzettend veel regen gaan vallen (tropische moessons). We laten ons hier echter niet door afschrikken, in principe moet het weer nog goed zijn tot en met december/januari. Bijkomend is het gevaar van deze periode ook dat ''stingers'' zich in de wateren voor de kust begeeft. Dit is een erg giftige kwal, maar niet dodelijk voor volwassenenen. Toch geen pretje als je gestoken wordt denk ik, maar je krijgt ter bescherming een speciaal pak aan als je daar gaat snorkelen.

Als je je door dit soort dingen laat afschrikken kun je sowieso geen kant uit in Australie hebben we gemerkt. Van de 10 meest giftige slangen in de wereld, bevinden zich 8 in Australie. We hebben al heel veel tips gehad mochten we een slang tegenkomen. Als je gebeten wordt is het de kunst zo rustig mogelijk te blijven, omdat het gif zich dan minder snel verspreidt. Aussies zelf doen er over het algemeen erg nuchter over. We maken ons dan ook geen zorgen! NO WORRIES!

We blijven tot en met maandag in Agnes Water, dus dat wordt nog twee dagen op het strand vertoeven! CHILL! Dan vertrekken we om 9 uur 's avonds met de ''Greyhound bus'' naar Airle Beach. Dit is een speciale bus voor backpackers die langs alle hotspots rijdt. We rijden dan 's nachts en komen de volgende dag om 7 uur 's ochtends aan in Airle Beach. Airle Beach is de gateway naar de Whitsunday Islands met parelwitte stranden. We gaan daar een tweedaagse zeiltocht maken en we slapen dan op het dek onder de sterrenhemel.

In Airle Beach worden we ook verenigd met onze rijbewijzen, die waren we namelijk kwijtgeraakt. We kwamen er pas na een paar dagen achter en zijn vervolgens te rade gegaan waar ze zouden kunnen liggen. Na een paar telefoontjes bleken ze te liggen op het kantoor van de east coast car rental in Brisbane. Aangezien we richting het noorden reizen, bood de medewerker van de autoverhuur aan om de rijbewijzen op te sturen naar onze volgende verblijfplaats in Airle Beach. We zullen zien!

• 19 Oktober 2013 - 16:49

Annelies:

Leuk om zo mee te lezen. De temperatuur hier in Delft is rond de 18 graden, dus best goed voor de tijd van het jaar. Maar niet te vergelijken bij de temperatuur van jullie. Veel plezier. Groetjes Annelies

• 19 Oktober 2013 - 19:31

Ria Staal - Van Wijk:

Met mijn ogen dicht,is het net alsof ik met jullie op reis ben.Wat weer een prachtig reisverslag.
    Enjoy yourselfs en groetjes van ons.

• 20 Oktober 2013 - 16:44

Fokkejan En Andrea:

Hoii!wooh, wat een verhalen al allemaal zeg!zo te horen vermaken jullie je daar prima:) wat vet ook van het snorkelen en het surfen!het begint hier dan ook wel weer te kriebelen, maar hartstikke leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden, kunnen we lekker meegenieten! G'day mates en veel plezier nog!

• 21 Oktober 2013 - 12:30

Bert Vd Haar:

hallo paulien en jasper,
    kom nu pas achter julie blog, wist eigenlijk niet wat dat was maar nu wel. ook ite's blog door jullie [foto] tip bekeken. we hebben wel contact met ite via fb maar dit is leuker. ite was jarenlang mijn buurman in saaksum, leuk he. wat maken jullie geweldige ervaringen mee zeg en heel leuk om te lezen, blijf ik ook zeker doen, heel veel plezier daar.
    groet'n bert vd haar

• 22 Oktober 2013 - 10:07

Marieke Kingma:

Hallo Paulien en Jasper!

Wat klinkt het allemaal héééérlijk zeg! En leuke foto's ook! Geniet er lekker van!

Groetjes,

Marieke