Op de katoenboerderij in Narromine - Reisverslag uit Narromine, Australië van Paulien en Jasper - WaarBenJij.nu Op de katoenboerderij in Narromine - Reisverslag uit Narromine, Australië van Paulien en Jasper - WaarBenJij.nu

Op de katoenboerderij in Narromine

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien en Jasper

15 Januari 2014 | Australië, Narromine

Hallo trouwe volgers,

Al een tijdje niks van ons laten horen door alle drukte! Momenteel verblijven we op een katoen boerderij in Narromine, als ik het goed heb ongeveer vijf uur rijden vanaf Sydney richting het midden van Australie.

We zijn vijf januari vertrokken van ons geweldige verblijf bij Sally. De boerderij waar we drie weken verbleven met als grootste bezigheid paardrijden en werken in de tuin. Het is ons zo goed bevallen daar, dat het bijna als thuis voelde en het klikte enorm goed dat we besloten hebben terug te komen. Ze heeft ons gevraagd op haar boerderij te passen wanneer ze op vakantie gaat, en dat lijkt ons geweldig dus in Maart gaan we terug. Wat nog zeker het vermelden waard is voor alle paardenliefhebbers is dat we een prachtige buitenrit hebben gemaakt van drie uur op paarden van een vriendin van Sally genaamd Tacey. Jasper zat op een groot paard, look a like een belg. Ik zat op een KWPN paard en de vriendin van Sally reed op haar appaloosa. Het was geweldig. We gallopeerden op groende bulten en reden door grote weilanden. Na een uur waren we verdwaald, maar toch ook weer niet. Tacey wist zo ongeveer waar we waren, in een van de achtertuinen van haar buren. Eenmaal daar aangekomen herkende ze het huis toch niet, oeps. Toen uiteindelijk bij de weg beland en terug gereden naar haar huis. Het was geweldig, Jasper heeft enorm genoten van deze mooie rit. Het was een hele ervaring en als we terug gaan naar Sally gaan we er vast nog weer een maken!

Maar nu terug naar de katoen boerderij. We hadden deze plek uitgekozen in eerste instantie om de paarden, maar hoe dan ook het enige wat we mogen doen met de paarden is borstelen. Het maakt ons opzich niet zoveel uit naar drie weken full time rijden dus dat komt goed uit. Waar we ons momenteel vooral mee bezig houden is het irrigeren van de katoen velden. Elke ochtend gaan met met de boer (Peter) naar het land om ervoor te zorgen dat de katoen planten water krijgen. Dit water komt uit een soort van sloot vlak voor het land en gaat met buizen naar het land toe. Ik hoop dat ik het goed uitleg, hoe dan ook de buizen moeten ervoor zorgen dat het land bewatert wordt. Soms moeten we de buizen stoppen als het hele land bewatert is en soms moeten we ze aan doen. Onze routine ziet er nu als volgt uit. Zeven uur opstaan, eten, paarden voeren, honden voeren, naar het land. Dan klusjes doen (niet het leukste werk, maar dat hoort erbij) lunchen, in de tuin bezig, druiven plukken, tropische vruchten plukken, nog een keer naar het land en dan lekker douchen. Het is hier heel droog dus je krijgt veel zand op je lichaam. Ik dacht eerst dat ik zo bruin was geworden, maar helaas het is allemaal droog zand je haalt heel wat van je lichaam af iedere dag weer. Dan krijgen we een heerlijke maaltijd. Ze kunnen allebei erg goed koken. Zij is heel erg goed in toetjes maken en we hebben gister de lekkerste creme brulee ooit gegeten! Super lekker en zoet, we hebben het recept gekregen dus gaan het zeker proberen te maken thuis! Hopen dat het net zo lekker wordt. Het is heel erg leuk om bij mensen thuis te zien hoe er gekookt wordt en nieuwe inspiratie op te doen. Ze heeft ons ook laten zien hoe je pesto maakt, heel simpel eigenlijk en ook heerlijk! Dat is dus allemaal in orde. We hebben veel geleerd over katoen en dat is erg leuk, omdat Jasper opa ook in de verkoop van katoen heeft gewerkt. Het blijkt dat Australie maar 2 % van al het katoen in de hele wereld produceert. Best interessant en Peter zegt dat ze in Australie het beste katoen hebben, of dat waar is weten we natuurlijk niet. In elk geval is het klimaat er hier heel goed voor om katoen te verbouwen. En dat hebben we gemerkt. Het is hier ongelofelijk warm. Op het moment 35 graden en de tempratuur blijft oplopen tot ongeveer vier a vijf uur. Dit weekend wordt het 40 graden en wat ben je dan blij met airco in je kamer of in je auto! Pfoe we hebben nog nooit zulke tempraturen meegemaakt. Maar goed blijven drinken en insmeren en dan komt alles wel goed! Het schijnt momenteel overal in Australie warm te zijn en er zijn enkele bosbranden gaande, allemaal door de droogte en de warmte!

Onze twee weken op de katoenboerderij zitten er dit weekend op. Hoe de reis zich vervolgd is nog een verassing. We zijn wat aan het rond kijken voor andere boerderijen of gaan opzoek naar betaald werk. Deze manier van reizen bevalt ons goed, we eten bij mensen slapen er en leren een hoop nieuwe dingen en komen in contact met de mensen die in Australie leven.

Hoe het volgende verslag eruit komt te zien is nog een grote verassing, tot dan en iedereen sterkte met de kou in Nederland, wij genieten (ahum) van onze 40 graden dit weekend.

• 15 Januari 2014 - 09:46

Julia:

Wat een avontuur! Leuk dat we zo een beetje mee kunnen genieten van jullie belevenissen aan de andere kant van de wereld. Ik geloof dat ik op dit moment niet zo jaloers ben dat ik in Nederland zit en jullie in Australië - ik bedoel wat betreft het weer. In Groningen schijnt op dit moment het zonnetje en het is ca. 7 graden. Hele andere koek dan de 40 graden waar jullie het mee moeten doen!
    Heel veel plezier de komende tijd en ik zie uit naar het volgende verslag - om te lezen waar de reis jullie verder naartoe zal brengen!
    Howdy!

• 15 Januari 2014 - 12:40

Fj & Andrea:

hahaha, wat vertellen jullie steeds leuk! Die boederij met paarden klinkt als een droom voor jullie :) Heel veel succes nu op de katoenboederij en wie weet wat jullie daarna weer gaan doen! Heel veel plezier iig!

• 15 Januari 2014 - 15:48

Ria Staal-van Wijk.:

Wat weer een prachtverhaal,ik ben niet jaloers op de 40 graden bij jullie,het is hier prima uit te houden met soms 10 gr en nog steeds geen winter op komst.Wordt wel nieuwsgierig naar het volgende verrassings verhaal,oja bedankt voor de groetjes via de kaart aan mijn ouders erg leuk.Dan wens ik jullie ontzettend veel plezier bij de reisvervolging en veel geniet momenten,lieve groetjes van ons.

• 15 Januari 2014 - 20:46

Janny:

Weer genoten van jullie verhaal. Leuk dat jullie op een katoenboerderij verblijven, of zijn jullie al weg? Wij lezen al,jullie verslagen met veel plezier en nieuwsgierigheid en een beetje jaloezie☺️.
    Geniet van de komende tijd en ach ook maar een beetje van het mooie weer, maar hoop wel voor jullie dat het snel weer wat afkoelt!
    Liefs van ons allemaal.
    Janny

• 15 Januari 2014 - 22:26

Ite:

Weer (jaloers) genieten hoor, ben alweer benieuwd naar volgende verslag, blijf schrijven en kom op met die foto's!!

• 16 Januari 2014 - 10:36

Jeroen Engberts:

Wat een leuk verhaal weer! En Jaspers opa zou het vast heel leuk gevonden hebben dat jullie op een katoenboerderij werken. Hij is wel op katoenboerderijen en -plantages geweest in Afrika en Brazilië, maar nog nooit in Australië. Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag!

• 17 Januari 2014 - 22:42

Kittybouma:

wat leuk jullie verslagen .te lezen.wij horen van de tv dat het bij jullie erg warm is.het zou het weekend iets koeler worden.wat fijn dat jullie leuke mensen ontmoeten.nog veel plezier,het is heel leuk jullie verslagen te lezen.
    groetjes Kitty

• 18 Januari 2014 - 16:28

Nico En Mirjam :

Hadie Paulien en Jasper,
    Hier een berichtje uit Nijmegen fijn te horen dat alles bij jullie goed gaat.
    Hier gaat alles ook gewoon door (gelukkig wel) een echte winter hebben we nog niet, vandaag leek het wel voorjaar, heerlijk!
    Nog bedankt voor jullie kaart.
    Dikke kus Nico Mirjam Dorrus.